Asiakasta varten

Öljy-yhtiössä työskentely on jännittävää, koska oma teollisuudenala on murroksessa ja päivittäin uutisissa. Pelin avasi maan hallitus, joka esitti Fossiilittoman liikenteen tiekartassaan öljyn käytön vähentämistä liikenteen polttoaineena. Heinäkuussa Euroopan Unionin komissio antoi oman ehdotuksensa kasvihuonekaasujen vähentämiseksi, ja siinäkin avainasemassa on liikenteen päästöjen vähentäminen eli öljystä luopuminen EU-alueen liikenteessä. Myös öljylämmityksen vähentäminen on sekä hallituksen että EU:n intresseissä, ja sitä onkin tuettu hyvillä porkkanoilla sekä hallitusohjelmassa että koronakriisin aiheuttamien vahinkojen lievittämiseen tarkoitetussa EU:n elvytysrahoituksessa.

Tulin itse Teboilille vuosi sitten. Jo tänä aikana yhteiskunnallinen keskustelu on muuttunut. Vaihtoehtoisten energiamuotojen tulo markkinoille öljyn rinnalle on vauhdittunut. Myös ihmisten mielikuvat muuttuvat, nopeastikin. Oman kotikaupunkini puskaradiossa eli Facebook-ryhmässä eräs kuntalainen ehdotti viime kesänä paikallisen Teboilin purkamista ja alueelta toistaiseksi puuttuvan ruokakauppaketjun houkuttelua tilalle: ”Bensaahan ei parin vuoden päästä osta enää kukaan, kun kaikki ajavat vain sähköautolla.”

Ruokakauppojen kilpailu on vain hyvä asia, koska se parantaa valikoimaa ja laskee hintoja. Mutta tässä ehdotuksessa huvitti se, että Suomessa myydään edelleen pelkästään liikennekäyttöön 5 000 000 m 3 fossiilisia polttoaineita ja 2,6 miljoonaa henkilöautoa tankkaa vain niitä. Vertailun vuoksi: Suomessa oli vuoden lopussa 10 000 vain sähköllä käyvää autoa ja 120 000 hybridiä, eli sekä sähköllä että öljytuotteilla käyvää autoa. Autokannan keski-ikä on Suomessa 12 vuotta. Suomessa öljy-yhtiöt myyvät edelleen ylivoimaisesti enemmän fossiilisia polttoaineita, vaikka markkinoinnissa ja brändityössä korostettaisiinkin muita tuotteita. Ihan ”parissa vuodessa” bensan kysyntä – tai tarjonta – ei ole loppumassa, vaikka päivän uutisia seuratessa siltä saattaa välillä tuntuakin.

Teboil on tunnettu brändi, jonka jokainen suomalainen tietää. Suurin osa meistä on tankannut autonsa ja syönyt mansikkatuutin Teboililla. Keskustellessani ystävien ja tuttavien kanssa uudesta työpaikastani olen huomannut, kuinka ihmisiä kiinnostaa brändin ja kuuluisien munkkien lisäksi eurooppalaisen energiapolitiikan murros. Julkisuudessa se näkyy voimakkaimmin keskusteluna yhtäältä sähköautoista ja toisaalta Suomen omien poliittisten päätösten vaikutuksesta suomalaisten yritysten kilpailukykyyn. Suomen on merikuljetuksista riippuvaisena, korkean verotuksen reuna-aluevaltiona pidettävä huoli siitä, että vientiyritystemme kuljetuskustannukset eivät nosta liikaa suomalaisten tuotteiden hintaa Euroopassa. Energiapolitiikkaa työkseen seuraavalla on edessä kiinnostavat ajat. Jos hallituksen ja aluehallintovirastojen (AVI) kissanhännänveto koronarajoitusten tulkitsemisesta on kuumentanut tunteita, mitä onkaan edessä, kun keskustelu eurooppalaisesta yhteisestä ilmastopolitiikasta pääsee jäsenmaissa kunnolla vauhtiin!

Kuluttajabisneksessä toimiville on selvää, että muuttui maailma millä vauhdilla ja mihin suuntaan tahansa, asiakas on kuningas. Asiakkaille myydään sitä, mitä he tarvitsevat – tällä hetkellä eniten bensiiniä ja dieseliä liikkumiseen paikasta A ja paikasta B ja polttoöljyä oman kodin lämmittämiseen, joskus myöhemmin ehkä jotain muuta. Lämmitysöljyn turvallinen kuljettaminen ja säiliöiden ammattimainen täyttäminen ovat meille edelleen kunnia-asia. Ilman asiakkaita ei ole yhtiöitäkään –asiakkaat kun tekevät bisneksen.

Anna Mäkelä,
johtaja,
Oy Teboil Ab yhteiskuntasuhteet

Julkaistu Lämmöllä-lehdessä 2/2021.