Öljysäiliön täyttöyhteeksi vain turvallinen liitin

Lämmitysöljyn toimittajat kiinnittävät kiinteistöillä huomiota seikkoihin, jotka ovat turvallisuusriski öljysäiliön täytössä tai jopa estävät täytön. Tällä hetkellä kiinnitetään erityistä huomiota täyttöyhteeseen. Sen tulee turvallisuussyistä olla nykyvaatimukset täyttävä nokkavipuliitin. Vielä käytössä olevat vanhat sakara- eli kynsiliittimet on poistettava käytöstä.

Lämmitysöljyn kuljettajilla on nyt ohjeet, että sakaraliittimillä varustettuihin kohteisiin ei toimiteta öljyä enää vuoden 2018 kesäkuun jälkeen, kerrotaan Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Kaikki sakaraliittimillä varustetut täyttöliittimet ovat käytännössä yli 40 vuotta vanhoja, joten niiden tiiviys ei ole luotettava. Vielä käytössä olevat vanhat sakaraliittimet tulee turvallisuussyistä vaihtaa nykysäädösten mukaiseen nokkavipuliittimeen, esimerkiksi niin sanottuun Camlock-liittimeen. Nokkavipuliittimet eivät ole alttiita tärinälle, jota säiliötä täytettäessä aiheutuu.

Sakaraliittimen vaihto asianmukaiseksi nokkavipuliittimeksi maksaa arviolta noin 100-150 euroa riippuen asennuskohteesta. Täyttöliittimen vaihto on kätevä yhdistää öljylämmityslaitteiston normaaliin huolto- ja tarkastuskäyntiin.

-Kustannus, joka aiheutuu turvalliseen liittimeen vaihtamisesta ei ole suuri, jos sitä vertaa epätoivottuun onnettomuustilanteeseen. Ympäristön pilaantumisesta vastaa aina aiheuttaja. Puhdistuskustannukset voivat tapauksesta riippuen muodostua erittäin huomattaviksi, toteaa erityisasiantuntija Eero Otronen Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Suositellaan käytettäväksi aina kahden tuuman liitintä

Käytännössä suositellaan käytettäväksi aina kahden tuuman liitintä, koska säiliöiden täyttö tapahtuu nykyisin lähes aina säiliöauton 40 metrin kelaletkulla, jossa on vastaava kahden tuuman täyttöliitin. Jos kohteen täyttöputken koko on kolme tuumaa, se kannattaa supistaa ja asentaa kahden tuuman liitin.

Muutoskehotuksia jaettu jo pitkään

Sakaraliittimillä varustettujen vanhentuneiden täyttöyhteiden kanssa on ollut vuosien saatossa ongelmia. Vanhoja sakaraliittimiä varten tarvitaan raskas välikappale, adapteri. Öljyputken tärinä voi irrottaa adapterin, varsinkin jos asiakkaan säiliön sakaraliitin on huonokuntoinen.

Öljyntoimittajat ovat vuosien ajan tiedottaneet vanhojen liittimien aiheuttamasta vakavasta öljyvahingon vaarasta ja suositelleet vanhojen täyttöliittimen vaihtoa turvallisempiin. Kiinteistön omistajalle on jätetty vikailmoitus ja kehotus korjata asia.

Lainsäädäntö edellyttää asianmukaista kuntoa

Öljylämmityslaitteistoja eli säiliöitä, putkistoja ja varusteita koskevassa lainsäädännössä edellytetään, että kiinteistöjen omistajat ja haltijat huolehtivat talon laitteiston asianmukaisesta kunnosta.

Kuljetusyrityksiltä ja kuljettajilta puolestaan edellytetään, ettei öljyä toimiteta, jos kiinteistössä on täyttöliitin, jonka tiiviydestä ei ole selkeää varmuutta. Menettelyllä pyritään ehkäisemään henkilö-, ympäristö- ja omaisuusvahinkojen syntymistä. Välinpitämättömyydestä aiheutuva ympäristön ja omaisuuden pilaantuminen sekä henkilöturvallisuuden vaarantuminen voi johtaa myös rikosoikeudellisiin seuraamuksiin.