Nyt vietetään kattilanvaihtovuotta!

Vaivattomin ja selvästi edullisin tapa saneerata öljylämmitysjärjestelmä on vaihtaa liian vanha öljykattila uuteen, entistä vähemmän energiaa kuluttavaan ja vähäpäästöisempään kattilaan. Nyt vietetään kattilanvaihtovuotta: monet alan toimijat muistuttelevat eduista, joita öljykattiloiden nykysukupolvi tarjoaa.

Öljykattilat ovat perinteisesti varmatoimista tekniikkaa, ja hyvinkin vanhat kattilat saattavat joskus toimia teknisesti moitteetta. Vanhat kattilat eivät kuitenkaan yllä lähellekään nykykattiloiden noin 95 prosentin hyötysuhdetasoa, eli uudet kattilat ovat selvästi energiatehokkaampia kuin vanhat. Vaihdettavan kattilan iästä riippuen uusi kattila tuo 10-30 prosentin säästön öljynkulutukseen.

Uutta kattilaa on syytä alkaa harkita, kun vanha saavuttaa 25 vuoden iän. Öljypolttimien tyypillinen tehokas käyttöikä on puolestaan noin 15 vuotta.

-Säästöjen lisäksi uudet laitteet tuovat mukavuutta: ei ole pelkoa lämmityksen reistailusta kesken lämmityskauden ja lämmintä käyttövettä riittää tarpeen mukaan. On hyvä muistaa, että hallittu saneeraus tulee aina edullisemmaksi kuin pakon edessä ja kiireessä tehty, toteaa erityisasiantuntija Eero Otronen Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Paitsi kattilan ikä, järjestelmän uusimistarpeesta voivat viestittää muutkin merkit: verkostopaine laskee, toistuva veden lisäystarve, käyttövettä ei riitä tarpeeksi, teknisessä tilassa on kuuma, liitoksissa on vuotojälkiä, varolaitteet vikaantuvat. Kattilavaihdon tarpeesta kertoo myös liian suurelta tuntuva öljynkulutus.

Keskimääräisen talon öljyn vuosikulutus on 2000-luvulla pudonnut noin 2900 litrasta noin 2300 litraan, kun vanhoja kattiloita on uusittu ja taloissa tehty muita energiatehokkuutta parantaneita toimia. Lukuisissa kiinteistöissä pärjätään vielä vähemmällä öljyllä, kun öljyn rinnalla käytetään uusiutuvaa energiaa.

Kattilakampanja herättelee

Lämmitysenergia Yhdistys LEY on yhdessä kattila- ja poltinvalmistajien kanssa laittanut vauhtiin noin puolen vuoden mittaisen kampanjan, joka innostaa öljylämmittäjiä vaihtamaan kattiloita uusiin, entistä energiatehokkaimpiin kattiloihin.

Öljylämmittäjiä opastetaan etsimään itselleen sopiva lähin öljylämmitysurakoitsija LEY:n verkkosivujen Urakoitsijahausta www.ley.fi. Kattilavalmistajat ja urakoitsijat osaavat alan ammattilaisina löytää kullekin asiakkaalle parhaiten soveltuvan uuden kattilan ja opastaa muutenkin öljylämmitysjärjestelmään liittyvissä kysymyksissä.

Öljylämmittäjän Palvelutori Pytinki-messuilla

Öljyalan Palvelukeskus neuvoo rakennusmessuilla öljylämmittäjiä järjestelmien päivityksessä, energiatehokkuuden parantamisessa ja uusiutuvan energian käytössä öljyn rinnalla. Pytinki-messuilla Seinäjoen Areenalla 31.3.-2.4.2017 Öljylämmittäjän Palvelutorin osaston numero on 4D.

www.ley.fi/urakoitsijahaku

Video: Kattila on öljylämmityksen sydän. Milloin on kattilanvaihdon aika?