Hyvä sauma lämmitysremontille ennen tulevia pakkasia!

Viimeistään nyt on aika käynnistää suunnittelu öljylämmitysjärjestelmän tai jonkin sen osan päivittämisestä ajan tasalle, jos remontin haluaa tehtäväksi ennen lämmityskauden alkua. Remonttikokonaisuus kannattaa suunnitella huolella alan palveluja ja tuotteita tarjoavien ammattilaisten kanssa. Keskeinen asia on öljykattilan ikä ja kunto.

-Öljylämmitysjärjestelmän hallittu saneeraus tulee aina edullisemmaksi kuin pakon edessä ja kiireessä tehty. Kaikkea ei välttämättä tarvitse tehdä kerralla, ja korjaussuunnitelma on aina talokohtainen, muistuttaa erityisasiantuntija Eero Otronen Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Mitä kuuluu kattilalle

Keskeinen asia on öljykattilan ikä ja kunto. Uutta kattilaa on syytä alkaa harkita, kun vanha on saavuttanut 25-30 vuoden iän. Öljypolttimien tyypillinen tehokas käyttöikä on puolestaan noin 15 vuotta. -Säästöjen lisäksi uudet laitteet tuovat mukavuutta: ei ole pelkoa lämmityksen reistailusta kesken lämmityskauden ja lämmintä käyttövettä riittää, toteaa Otronen.

Öljykattilat ovat perinteisesti varmatoimista tekniikkaa, ja hyvinkin vanhat kattilat saattavat joskus toimia teknisesti lähes moitteetta. Ne eivät kuitenkaan yllä lähellekään nykykattiloiden noin 95 prosentin hyötysuhdetasoa, eli uudet kattilat ovat selvästi energiatehokkaampia kuin vanhat. Vaihdettavan kattilan iästä riippuen uusi kattila tuo 10-30 prosentin säästön öljynkulutukseen. Uudella kattilalla on myös pienemmät päästöt.

Kattilan tulosta vaihtoikään kertoo selvimmin suurelta tuntuva öljyn kulutus. Hälytysmerkkejä ovat myös verkostopaineen laskeminen, jatkuva tarve lisätä järjestelmään vettä sekä se, jos lämmintä käyttövettä ei tunnu riittävän tarpeeksi. Hyvin lämmin tekninen tila viestii hukkalämmöstä, liitoksissa voi olla vuotojälkiä tai varolaitteet saattavat vikaantua toistuvasti.

Kutsu paikalle poltinhuolto

Ensin kannattaa tilata paikalle poltinhuolto. -Huoltoliike tarkastaa kattilan, huoltaa polttimen ja tarkastaa sen säädöt. Asiantuntijan kanssa voi kaiken kaikkiaan kartoittaa, miten remontissa on järkevää edetä. Samalla voi myös pyytää tarjouksen kattilanvaihdosta, opastaa Otronen.

Vanhempien kattiloiden vaihdossa uusitaan usein myös poltin ja teknisen tilan varustusta, kuten lämmönsäätölaitteet, paisunta-astiat ja pumput. Myös teknisen tilan putkistot saattavat kaivata päivitystä.

Öljyn ja uusiutuvan energian liitto

Öljylämmitystalon energiatehokkuutta voi lisätä myös ottamalla öljyn rinnalle käyttöön uusiutuvaa energiaa, kuten ilma-vesilämpöpumpun tai aurinkolämmön. -Uusiutuvan energian valinta ja ratkaisut pitää tehdä aina kunkin talon tilanne ja tarpeet huomioon ottaen, painottaa Otronen.

Lämmitysenergia Yhdistys LEY urakoitsijahaku www.lammitysenergia.fi